maandag 4 oktober 2021

Dag 2

Madrid

Na een lekker en gevarieerd ontbijt in het hotel begonnen we aan ons dagje in de hoofdstad. Onder een stralend zonnetje wandelden we over de Gran Vía richting Fuente de Cibeles,een bekende fontein in de stad. Onderweg viel het ons op dat de gebouwen goed onderhouden zijn , de bouwstijl  is zowat zoals in Havana met enig verschil dat ze in Cuba onderkomen zijn . De reden daarvoor is niet ver te zoeken want Cuba was  meer dan 3 eeuwen een Spaanse kolonie.

Op onze wandeling kwamen we langs een kerk waar op dat moment de gasten stonden te wachten  op het bruidspaar. Iedereen had zijn mooiste kostuum of feestkleedje aangetrokken,velen met hoedje of ander versiersel in het haar en enkele met een peinate ,een grote Spaanse kam zoals alleen Spaanse dames er 1 dragen. Het was mooi om te zien ,spijtig dat wij geen traditie meer hebben om ons zo chique op te kleden.

Via de Calle Serrano,een chique winkelstraat , liepen we tot bijna op het einde van deze straat waar een bekend gebouw staat. Consejo Superior de Investigaciones zal bij Netflix kijkers een belletje doen rinkelen, hier wordt nl het geld gedrukt en dit gebouw speelt ook de hoofdrol in de serie Casa del Papel. Dat je er niet dichtbij kan komen is om veiligheidsreden begrijpelijk ,dus werd er gegluurd door de hekken. En dat de serie populair is was te zien ,want we waren niet de enige toeristen.

Om half 5 hadden we een afspraak in het koninklijk paleis dus namen we de metro terug naar het centrum. Uiteraard niet om op de koffie te komen bij Felipe en Laetitia maar voor een rondleiding met gids ;-)

Het paleis wordt gebruikt als werkplek,voor officiële gelegenheden zoals ontvangst van staatshoofden , belangrijke gasten en belangrijke ceremoniën. Je kan aan de vlaggen op het gebouw zien of de koning aanwezig is ,hangt enkel de Spaanse vlag te wapperen is hij er niet , hangt er nog een 2de bij dan is hij er wel. De koninklijke familie woont hier namelijk niet, maar in het Palacio de la Zarzuela ,ten noorden van Madrid. Persoonlijk vond ik de inrichting nogal bombastisch ,maar waarschijnlijk zal dat zoals in elk ander paleis zijn.

Na het bezoek gingen we ons nog wat opfrissen in het hotel want daarna moesten we weer op pad. Peter had tickets kunnen bemachtigen voor de topper Atletico Madrid tegen Barcelona en hiervoor konden we natuurlijk niet te laat komen. Het was een flinke metrorit naar het stadion maar bang om verloren te lopen moest je niet zijn. We moesten gewoon de duizenden fans volgen die allemaal uitgedost waren in de clubkleuren rood-wit -blauw. Ondanks dat we bijna helemaal in de nok van het pas 2 jaar oude stadion zaten, was de match goed te volgen. De sfeer zat er gelijk in , dat kan ook niet anders als je 60.000 supporters hun club hoort aanmoedigen. Hier en daar zat er een eenzame Barcelona supporter tussen maar die werd volledig met rust gelaten, en niet zoals hier waar je niet moet proberen om tussen de tegenstander te gaan zitten.

Na de match ,die overigens werd gewonnen door de thuisploeg met 2-0 , ging iedereen weer rustig en gedisciplineerd naar buiten. Wat een  verschil! Als je van het sportpaleis de Antwerpse 'metro' moet nemen sta je daar lange tijd opgepropt te wachten tot er eens een tram aan komt gereden en als je geluk hebt kan je nog mee instappen.

Omdat we die avond nog niks hadden gegeten stapten we in de buurt van ons hotel een Vips binnen. Dit is een restaurantketen waar je tot 2 's nachts nog lekker kan gaan eten. Dat is ook nog een verschil met thuis want bij ons kan je voor een hongertje enkel nog terecht in een pitabar voor een vettige hap die dan de hele nacht op je maag blijft liggen.

1. Jullie hebben al heel veel gezien, heel interessant allemaal. jullie hebben zo te zien ook mooi weer. Dat is hier wel anders, het is nu dinsdag en het regent hier pijpenstelen. Veel plezier nog en ik ga jullie zeker volgen. Groetjes van Micheline

Dag 21 Segovia - België Onze allerlaatste dag in Spanje  begonnen we weer met de lekkere pistoleekes van het ontbijt in het hotel. Daarna w...