dinsdag 5 oktober 2021

Dag 4

Madrid - Almiruete

Na 3 dagen Madrid werd het tijd om verder te reizen door Spanje. We namen een taxi(met onze bagage sleuren door de metro zagen we echt niet zitten) naar de luchthaven waar we een huurauto gereserveerd hadden. Bij de incheckbalie van Sixt kregen we de gebruikelijke vraag of we een grotere auto wilden (een Skoda Karoq) in plaats van de Citroën C3 Aircross,uiteraard tegen een stevige opleg. Hij bracht ons een beetje aan het twijfelen maar deden het toch maar niet. Dan de vraag of we een 'betere' verzekering wilden maar hierop kreeg hij ook een negatief antwoord van ons. Toen kregen we het aanbod dat als we die extra verzekering namen, we de Skoda gratis kregen. Maar nee,spijtig voor hem, we waren niet te overhalen. Toen we eenmaal bij de auto stonden sloegen we echter in een klein paniekje, onze 2 valiezen pasten niet in de koffer . We besloten dan toch maar om op het aanbod van de grotere auto in te gaan en ik ging bij een collega van die eerste bediende vragen of dit mogelijk was omdat de autokoffer te klein was. Hierop antwoordde hij prompt dat de vloer van de kofferbak nog omlaag kon gezet worden en zo onze bagage wel paste. Zijn antwoord klonk natuurlijk voor ons als muziek in de oren, want zo  heeft die man ons meer dan 300 euro doen besparen door toch niet de grotere auto te moeten nemen. :-)

Ons klein volumeautootje Citroën C3 Aircross

Nadat we de auto goed hadden ingeladen konden we op weg . In Guadalajara werd er gestopt bij een supermarkt voor wat drank en wat eten voor ons middagmaal.Dicht bij de supermarkt stond er ook die typische Spaanse stier die je overal in het Spaanse landschap ziet opduiken. We hebben die al dikwijls zien staan langs de weg maar nog nooit konden we er zo dichtbij komen ,dus werd er eventjes gestopt.De zwarte stier was trouwens een oorspronkelijk reclamebord voor sherry Osborne maar is uitgegroeid tot een cultureel erfgoed. het verhaal achter de Spaanse stier

Ons einddoel van die dag waren de Pueblos Negros, kleine dorpjes in de bergen waarvan de huizen gemaakt zijn van het plaatselijk,donker gesteente. We hadden gelezen als tip dat je een volle tank,drank en wat eten moest voorzien omdat er in de bergen weinig tot niks te koop is. Op onze route lag een stuwdam oftewel 'Embalse' in het Spaans en daar werd halt gehouden om de gekochte lunch op te eten met als tafeltje een pilaar aan een brug. :-)

In Almiruete hadden we een kamer geboekt bij een casa rural,een klein pensionnetje met de naam 'El huerto del abuelo' wat zoveel betekend als 'den groentenhof van den bompa'.   Bij aankomst gingen we eerst inchecken en onze kamer bekijken en daarna konden we terug op pad.

De dorpjes zij erg klein maar zeer pittoresk en om er te geraken moest je via smalle wegen door de bergen,maar het loonde de moeite.

We reden onder andere naar El espinar en Campilejo waar de huizen volledig gebouwd zijn met de typische stenen van de streek.

Avondeten konden we in het pension dat we op voorhand hadden besteld, want hier kan je niet zomaar eender welk restaurant binnen stappen om de doodeenvoudige reden dat erg geen restaurants zijn.